Je hebt een prachtigmooie website, het enige nadeel is dat sitebezoekers veel moeite moeten doen om te vinden wat ze zoeken. Een gemiste kans die je klanten kost. Aandacht schenken aan de gebruikerservaring, of in het Engels user experience, is dé oplossing.
Natuurlijk, het oog wil ook wat, maar zorg er vooral voor dat bezoekers van jouw website een optimale gebruikerservaring hebben. Klinkt je dat nog steeds wat wollig in de oren? Denk dan eens aan wat je zelf kunt ervaren als je op een website bent.
Vaak is één van de bovenstaande situaties al genoeg om binnen enkele seconden te beslissen dat dit niet de partij is die jou kan helpen. Precies hetzelfde geldt voor de bezoekers van jouw (toekomstige) website.
UX staat voor user experience, als we dan de volledige Engelse term UX-design vertalen komen we uit op gebruikerservaring-ontwerp en dat is dan ook precies wat het is: een ontwerp voor een product of dienst gebaseerd op voorkeuren, behoeften en wensen van de gebruikers. Het UX-design richt zich met name op de technische aspecten en processen.
De diensten die wij aanbieden waarbij UX-design een rol speelt zijn natuurlijk websites en webshops.
Het succes van een website is een combinatie van gedrag en beleving van de bezoeker/gebruiker. Is de website visueel aantrekkelijk? Hoe beïnvloed je de gebruiker met kleuren? Zijn de teksten aansprekend? Het speelt allemaal een rol, maar het begint toch vooral met een goede technische basis die ervoor zorgt dat een gebruiker vloeiend door de website kan gaan. Als het UX-design klopt is de kans dat de website- of webshopbezoeker daadwerkelijk een aanvraag of aankoop afrondt heel groot.
Als jouw website niet brengt wat je hoopt, wil dat niet zeggen dat er een hele nieuwe site moet komen. Je kunt de site dan (laten) optimaliseren, bijvoorbeeld door het verbeteren van de:
Dus …, UX-design is dat echt nodig? Lang antwoord kort: ja.
Wil je weten of de gebruikerservaring van jouw website beter kan?
Een websitescan van Before Sales is dé manier om na te gaan of je website of -shop verbeterd kan worden. Na de scan krijg je een rapport met aanbevelingen die je meteen of in stappen uit kunt (laten) voeren.
Kimberley van Irsel, onze UX-designer onderzoekt:
Twijfel je of een websitescan nodig is?
Boek dan een gratis paginascan. Kimberley, onze UX-specialist, scant een pagina op je website en adviseert je op basis van de bevindingen of een volledige websitescan raadzaam is.
Tekst: Annette Cost, TekstGevoel