Video’s worden vaak op websites geplaatst. Dit kan echt van toegevoegde waarde zijn, of juist absoluut niet. Waarom zou je een video op je website plaatsen? Waar plaats je wat? Met welke technische aspecten moet je rekening houden? En hoe kom je aan een goede video? In dit blog geven we je alle informatie die je nodig hebt om met video’s op jouw website aan de slag te gaan.
Een groot gedeelte van de bezoekers van jouw website is binnen 10 seconden weer weg. Dit betekent dat je echt maar heel weinig tijd hebt om hun aandacht te trekken en duidelijk te maken wat jij voor hen kan betekenen. Je kan de krachtigste en prachtigste teksten op je website plaatsen, maar binnen 10 seconden ga je deze boodschap niet over kunnen brengen.
Video biedt visuele en boeiende content. Het is interactieve, bewegende content die de aandacht van bezoekers direct zal trekken, en ook vasthouden. De combinatie van bewegende beelden, audio en visuele effecten kunnen een effectieve manier zijn om jouw verhaal te vertellen en een blijvende indruk achter te laten bij de bezoekers.
In een video kan je complexe informatie of ideeën op een korte en eenvoudige manier delen met de bezoekers. Het gebruik van visuele voorbeelden en demonstraties helpt om abstracte begrippen te verduidelijken en je boodschap duidelijker over te brengen dan wat kale tekst zou doen.
Met video kun je ook je merkidentiteit versterken. Persoonlijke video’s zijn uniek en daarmee kun je je heel goed onderscheiden van jouw concurrenten. Door je eigen stijl, toon en visuele elementen in video’s te gebruiken, creëer je een herkenbaar beeld van jouw merk en jouw producten of diensten.
Over het algemeen hebben video’s een hogere “engagement”, ofwel betrokkenheid. Mensen delen sneller video’s op social media of met andere mensen dan tekst of stilstaande afbeeldingen. Ook worden video’s meegenomen in de “rich content” van zoekmachines. Het is een extra reden voor zoekmachines om jouw website hoger te indexeren. Dit telt op bij het feit dat bezoekers langer op je website blijven. Video is dus goed voor jou, jouw potentiële klanten en de SEO!
Video’s op de juiste plekken op jouw website verbeteren de gebruikerservaring. Bezoekers kunnen makkelijker informatie tot zich nemen, ze voelen zich meer betrokken bij de inhoud en blijven dus langer op jouw website. Maar lukraak overal video’s neerzetten heeft het tegenovergestelde effect. Welke content je op welke pagina plaatst, heeft wel degelijk invloed.
Op de Homepagina komen de bezoekers over het algemeen binnen, dus daar wil je een video plaatsen waarin jouw USP’s (unique selling points) en kernwaarden aan bod komen. Zo weten bezoekers meteen wat jouw voordelen zijn tegenover de concurrent. Zorg hier voor een goede binnenkomer, maar let op dat mensen niet overvallen worden door hard geluid. Denk daarom na over of je een video automatisch wilt laten afspelen wanneer bezoekers op je website landen.
Op een Over Ons pagina staat vaak een stukje tekst over het ontstaan van een bedrijf, de eigenaar, wat foto’s van het team. Leuke en nuttige informatie die de afstand tussen de mensen van het bedrijf en de potentiële klant verkleint, maar er zijn maar weinig mensen die dit daadwerkelijk helemaal doorlezen. Een filmpje kan deze pagina helemaal opfleuren. In een korte tijd kan in een video alles weergegeven worden, van de geschiedenis van het bedrijf, tot de drijfveren achter de organisatie, eigenlijk een soort korte bedrijfsdocumentaire.
Personeel werven is voor elk bedrijf tegenwoordig een uitdaging. Op een Vacaturepagina kan een video van toegevoegde waarde zijn door personeel aan het woord te laten en te laten zien waarom het leuk is om juist voor dit bedrijf te werken. De video maakt de Vacaturepagina uniek, persoonlijk, en een video laat meer zien dan een vacaturetekst ooit zou kunnen, zoals in dit filmpje van Autobedrijf Van Tilborg.
Ken je het gevoel te verdwalen in het oerwoud van vragen op een FAQ pagina? Het zou heel fijn zijn als het antwoord op je vraag meteen op zou poppen. In sommige gevallen is een goed antwoord op die vraag een instructie- of uitlegvideo. Dan hoef je je niet door ingewikkelde handleidingen heen te worstelen of lange stappenplannen te volgen.
Iets waar je je nu nog mee zou kunnen onderscheiden, is het gebruik van video op een Blogpagina. Dit wordt nog niet zo vaak gedaan. Geef mensen de keuze: wil je een blog lezen of een blog kijken? Videoblogs kunnen veel meer informatie delen in een kortere tijd dan het lezen van een heel blog. Zoals je ziet zijn er genoeg goede opties voor locaties waar je een video op je website kunt plaatsen. Belangrijk is dat je hier goed over nadenkt. De website moet wel een geheel blijven. Als het goed is had je bij het maken van je website een doel in gedachten. Verlies deze niet uit het oog! Kijk goed naar elke pagina afzonderlijk met de bezoeker als uitgangspunt, en met het doel van de website en de pagina in gedachten.
Beeldvullend en haarscherp, prachtig! Maar een video op je website wordt niet afgespeeld in een bioscoop. Videobestanden zijn vaak groot. Bij het plaatsen van een video op je website is het heel belangrijk dat je denkt aan de laadtijd en de websitesnelheid. Het zou zonde zijn als van die 10 seconden waarvan een bezoeker op jouw website zou blijven, er 5 worden verspeeld aan het laden van een video. De bezoeker gaat dan die 5 seconden niet eens afwachten, en is meteen verdwenen. Maak gebruik van geoptimaliseerde videoformaten en compressie. Er zijn een heleboel blogs specifiek over dit onderwerp geschreven, er zijn plug-ins voor te vinden en professionele bedrijven die jou hier graag mee willen helpen als je hier niet uit komt.
Denk ook na over hoe je de video op je website zet. Laat je hem lokaal afspelen of embed je een video vanaf YouTube? Een video embedden is zeer aan te raden. Dit vereenvoudigt jouw beheer en de weergave van je video’s. Je hoeft je dan ook niet druk te maken over bovenstaande problemen zoals compressie, of over hoe het geregeld is met de muziekrechten. Zorg er wel voor dat je hiervoor de juiste code gebruikt om dit op een goede manier weer te geven.
Hoe wil je dat een video afgespeeld wordt? Gaat deze meteen van start zodra een bezoeker op de pagina komt? Auto-play kan effectief zijn om de aandacht van je bezoekers te trekken. Zij hoeven namelijk nergens zelf op te klikken, maar worden meteen de video ingezogen. Dit kan echter ook al storend worden ervaren, zeker als er opeens hard geluid wordt afgespeeld. Het is belangrijk om de voorkeuren van je doelgroep in overweging te nemen en te zorgen voor een goede balans tussen de impact van je video en de gebruikerservaring.
Steeds minder mensen bezoeken een website via een laptop of pc. Mobiel is op dit moment het meest gebruikte medium. Zorg dus dat de video’s overal goed afgespeeld en weergegeven worden, en er niet ergens een randje afvalt of de video maar half te zien is. Responsiveness is belangrijk voor de gebruikerservaring. De video moet zich dus aanpassen aan de beschikbare ruimte op het apparaat waarop hij bekeken wordt, in de juiste verhoudingen.
Ik neem aan dat je na het lezen van dit blog ervan overtuigd bent dat je een video op je website wilt hebben. Dan rest alleen nog de vraag of je het zelf gaat doen, of het laat doen. Iedereen kan video’s maken. De smartphones van tegenwoordig hebben camera’s van zulke goede kwaliteit dat je daar heel goed een mooie video mee kan maken. Maak van tevoren een plan met wat je in de video gaat laten zien en gaat bespreken. Zorg voor genoeg licht, plaats personen in beeld en kantel je smartphone zodat het beeld liggend wordt. Meer tips & tricks voor het zelf maken van een bedrijfsfilm vind je hier.
Je kunt natuurlijk ook een bedrijfsfilm laten maken. Wanneer de video complex is, en je doelgroep een hoge mate van professionaliteit verwacht is dit een goede investering. PelserFilm kan je op weg helpen met het zelf maken van een video voor op je website, of de gehele videoproductie voor je uit handen nemen. Zij staan voor je klaar om je vrijblijvend de adviseren en assisteren!
Tekst: Anoek de Lange