Google Analytics 4 of GA4 is per 1 juli 2023 de vervanger van Universal Analytics. Dit is het bekende statistiekenprogramma waarmee je op een website veel verschillende data kunt verzamelen van bezoekers. Je kan hier cijfers vinden over hoeveel bezoekers jouw website kreeg en wanneer, hoelang een bezoeker bleef rondhangen, uit welke leeftijdscategorie deze bezoeker kwam, vanaf welke locatie de bezoeker aan het browsen was, etc.
Nuttige informatie, maar dit soort data is privacygevoelig, dus daar moest een oplossing voor bedacht worden. Het zal in de toekomst mogelijk worden om anonieme data cookie-loos in te zamelen, zodat er voldaan kan worden aan de wet- en regelgeving van de Europese Unie.
Ook moest er verandering komen in de manier waarop statistieken gemeten worden. Waar een bezoeker eerder van pagina naar pagina klikte, zien we nu steeds meer websites en apps waarbij een pagina niet geladen hoeft te worden, maar een bezoeker door middel van events (gebeurtenissen) door de applicatie navigeert.
Het resultaat hiervan is dat GA4 niet net als zijn voorganger informatie over de bezoeker zelf inzamelt, maar kijkt naar hoe een bezoeker de webapplicatie gebruikt. Zo krijg je gegevens over hoe ver een bezoeker naar beneden scrolt (heel handig bij een one-page website), hoe vaak of hoe lang een video bekeken wordt, het aantal keren dat er iets gedownload wordt, etc.
Vervolgens gaat GA4 een stapje verder. Dit nieuwe programma is gebaseerd op machine learning en big data. Dat betekent dat je aan de hand van de verzamelde statistieken voorspellingen kunt gaan doen, en hiermee je webapplicatie kunt gaan verbeteren.
Wanneer Before Sales een webapplicatie oplevert is het nog niet helemaal klaar. Aan de hand van de verzamelde data kan er verder geoptimaliseerd worden, is er vooruitgang en kunnen we mooie prestaties neerzetten. Heb je interesse in een samenwerking met ons om een goed online product neer te zetten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.