7 Kenmerken van een goede call to action

Wellicht heb je er wel eens van gehoord: een CtA of call to action. Maar wat houdt het nou precies in? En wat is een goede call to action? Hoe krijg je mensen zo ver om te doen wat je wil dat ze doen op je website of webshop?

Definitie

Een call to action is een marketingterm voor een element met als doel een onmiddellijke reactie uit te lokken bij de bezoeker of gebruiker. Dit kan een felle knop zijn, een afbeelding, een aanklikbare tekst of een puur tekstuele oproep om iets te doen. Het meeste wordt gebruik gemaakt van een knop met een tekst erin.

De actie die van de bezoeker of gebruiker verwacht wordt, kan van alles zijn:

  • Klik hier voor een gratis product
  • Kopieer deze kortingscode voor korting in je winkelmandje
  • Rond nu je aankoop af
  • Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
  • Neem contact op
  • Alle andere dingen die je maar kunt bedenken
Notitieblok om de voorbeelden en goede kenmerken van een goede call to action op te noteren

Functionaliteit

Om een call to action effectief te laten zijn, is het belangrijk dat je weet wie je wilt bereiken, wie er daadwerkelijk op je website komt en wat je wilt dat de bezoeker doet. Je kan namelijk zelf wel iets leuks bedenken, maar gaat dit voor jouw klanten echt werken? Je kan zelf op het internet een heleboel voorbeelden bekijken, maar het is aan te raden om ook samen met een UX-designer te kijken naar wat je wilt en of dat effect echt bereikt wordt of gaat worden.

Waar moet een goede call to action aan voldoen?

Een goede call to action…

  1. Heeft een helder doel

    De CtA moet een goed doordacht doel hebben. Bezoekers lukraak op “klik hier” knoppen laten drukken heeft weinig nut. Wat is de belangrijkste actie waarvan je wilt dat bezoekers van jouw website die uitvoeren? Zorg dat je het antwoord op die vraag duidelijk voor ogen hebt.

  2. Bevat tekst

    Deze tekst moet kort zijn, maar wel duidelijk weergeven wat het precies doet. Dus niet een knop met “Vraag aan” maar: “Vraag gratis sample aan”. Het bedenken van goede maar korte CtA’s is bijna een kunst op zich. Denk hier goed over na!

  3. Speelt in op emotie

    In het verlengde van het voorgaande punt: zorg dat de tekst inspeelt op de emotie van de bezoeker. Doe bijvoorbeeld een belofte, gebruik bijvoeglijk naamwoorden om dingen mooier en groter te maken, speel in op de Fear Of Missing Out door ergens een tijdslimiet op te zetten.

  4. Valt op

    Niet verrassend, maar een call to action moet opvallen. Die ene knop of die ene tekst waarnaar de bezoeker moet handelen moet er echt uitspringen ten overstaande van de rest van je webapplicatie. Dit kan door een sprekend lettertype te gebruiken, of een felle kleur die verder niet op je webapplicatie voorkomt.

  5. Voldoet aan “less is more”

    Dit is wellicht tegenstrijdig met het voorgaande punt, maar dit gaat over de hoeveelheid CtA’s op je website. Het kan best zo zijn dat je wilt dat een bezoeker 2 of 3 acties onderneemt, of dat je 2 of 3 soorten bezoekers op je webapplicatie krijgt. Houd het aantal CtA’s beperkt. Een UX-designer kan je helpen om voor elke soort bezoeker een goede en duidelijke customer journey te bedenken, zodat alle bezoekers op de juiste plek terechtkomen.

  6. Is orgineel

    Misschien is dit wel het moeilijkste punt, maar probeer iets te bedenken wat nooit eerder gedaan is! De kans is heel groot dat het doel van je call to action overlapt met de CtA’s van andere websites, maar probeer er toch iets unieks aan mee te geven.

  7. Is functioneel

    Een goede call to action is uitgebreid getest. Heb je een CtA op je website geplaatst? Analyseer de resultaten. Gebruiken bezoekers van jouw webpagina de knop net zoveel als je verwacht had en op de manier die je wilde? Stuur bij als het nodig is.

Afbeelding ter illustratie van iemand die contact opneemt

Hoe zit het met jouw calls to action?

Gebruik jij CtA’s op jouw website? Worden die veel gebruikt en doen ze wat ze moeten doen? We kijken graag met je mee, zodat jij het optimale uit je webpagina haalt. We hebben bij Before Sales veel kennis in huis, waaronder een designer die een effectief ontwerp kan maken, een tekstschrijver die een voorstel kan doen voor een tekst, en een UX-designer die het geheel overziet door vooraf in de schoenen van jouw bezoeker te stappen en achteraf feedback kan verzamelen om te kijken of de call to action daadwerkelijk doet wat we bedacht hadden. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Tekst: Anoek de Lange

Meer blogberichten

Een datadashboard: hét verschil tussen volgen en leiden
Iemand achter een videocamera om een video te maken voor op je website.

12 juli 2023Informatie

Video op je website
Dark mode beeld van code in de kleuren van het logo van Before Sales, ter illustratie van de blogpost Veilig en Verantwoord Online

28 april 2023Over Before Sales

Veilig en verantwoord online