Een datadashboard: hét verschil tussen volgen en leiden

Er komt dagelijks een lawine aan informatie op ons af. Als ondernemer sta je dus iedere dag voor de uitdaging om in die datajungle de inzichten te zoeken die je nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden en als het even kan ook nog te laten groeien. Wij zien in de praktijk dat die informatie er wel is, maar dat die door het gebruiken van allerlei verschillende systemen onoverzichtelijk is. Er is een manier om de overvloed aan data te temmen en overzicht te creëren: een dashboard. Wij maakten zo’n dashboard voor Fuelyourbody.

Een datadashboard kun je zien als een cockpit waarin je als piloot in een oogopslag alle belangrijke informatie ziet die nodig is om op koers te blijven en dat is belangrijk als je veilig wilt vliegen en ook nog op plaats van bestemming aan wilt komen. Wij durven ook gerust te zeggen dat het een investering is die zich snel terugverdient, onder andere doordat je anticipeert (leiden) in plaats van reageert (volgen), door tijdwinst en het feit dat er soms applicaties opgezegd kunnen worden.

Realtime inzicht

Een van de krachtigste eigenschappen van een datadashboard is het altijd en overal hebben van realtime inzicht in je bedrijf, want laten we wel wezen, iedere ondernemer wil toch eerst weten of er onderaan de streep nog wel geld wordt verdiend. Of het nu gaat om de voorraad, de prestaties van je webshop of website, de personeelsplanning of het productieproces, doordat het overzichtelijk wordt gepresenteerd kun je meteen reageren op veranderingen en zien waar er kansen liggen.

Focus op doelen

Met duidelijk gedefinieerde key performance indicators (kpi’s) werk je aan het behalen van doelen. De altijd actuele informatie maakt het mogelijk om eenvoudig de focus op je doelen te behouden omdat informatie uit verschillende bronnen en van diverse afdelingen op een centraal punt samenkomt.

Efficiënt besluiten nemen

Met de informatie die het datadashboard biedt kun je snel en doelgericht besluiten nemen, gebaseerd op feiten in plaats van aannames. Dit verhoogt de efficiëntie van je bedrijfsprocessen en minimaliseert risico’s.

Klantgericht denken

Een goed ingericht dashboard geeft inzicht in het gedrag en de interacties van klanten, dat maakt het makkelijker om je producten, diensten en marketinginspanningen aan te passen aan hun behoeften.

Een goed datadashboard is maatwerk

Bij Before Sales hebben we inmiddels veel ervaring met het maken van datadashboards, dus als geen ander begrijpen wij dat ieder bedrijf uniek is. Het dashboard dat wij bouwen is dan ook maatwerk dat eigendom van de klant wordt.

Voorbeeldafbeelding van een datadashboard gemaakt door Before Sales.

Dit mag je van onze datadashboards verwachten:

  • Relevante kpi’s: alleen gegevens volgen die belangrijk zijn voor het behalen van de bedrijfsdoelen.
  • Duidelijke visualisatie: door middel van grafieken en diagrammen worden data begrijpelijk en visueel aantrekkelijk gepresenteerd.
  • Segmentatie: gegevens zijn op verschillende manieren te segmenteren, zodat iedereen vanuit het juiste perspectief kan werken.
  • Signalen: het is mogelijk om waarschuwingen in te stellen zodat er meteen gereageerd kan worden als kpi’s een bepaalde drempel naderen.
  • Historische context: uiteindelijk helpen de relevante gegevens om trends en veranderingen in de tijd te begrijpen en dat is fijn voor het vaststellen van langetermijndoelstellingen.

Waarom je dus een datadashboard moet hebben

Een datadashboard is dé sleutel tot het nemen van geïnformeerde besluiten, het ontdekken van groeimogelijkheden en het bieden van de beste service aan klanten. Kortom: een doordacht dashboard is het verschil tussen volgen en leiden.

Wil jij in plaats van lijdzaam de markt volgen je bedrijf actief naar de toekomst leiden? En wil je dat doen op basis van feiten in plaats van op je onderbuikgevoel? Neem dan eens contact op om te horen hoe wij je kunnen helpen, bel Before Sales dan op 0418 51 99 95 of stuur een mail naar support@beforesales.nl.

Meer blogberichten

Een datadashboard: hét verschil tussen volgen en leiden
Iemand achter een videocamera om een video te maken voor op je website.

12 juli 2023Informatie

Video op je website
Dark mode beeld van code in de kleuren van het logo van Before Sales, ter illustratie van de blogpost Veilig en Verantwoord Online

28 april 2023Over Before Sales

Veilig en verantwoord online